Körkomforten påverkas av flera faktorer som exempelvis av vädret, vilken tid på dygnet du kör och självklart även av andra trafikanter. Som bilförare kan du påverka åtminstone några av dessa faktorer och du kan då köra mer komfortabelt utan stress, högt däckljud och utan att du ska behöva bli irriterad.
Däckljud och risk för vattenplaning minskar om man håller sig utanför spåren. Djupa spår är vanliga på våra asfalterade vägar. Många kör i spåren vilket ökar både däckljudet i bilen och däckslitaget.– Av någon konstig anledning, ofta omedvetet, kör många i spåren där asfalten är betydligt mer sträv än utanför spåren.
Även risken för vattenplaning ökar när det regnar och vatten samlas i spåren. Min rekommendation är att köra utanför spåren och du märker då att däckljudet minskar och även att risken för vattenplaning blir betydligt mindre, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden.
– Säkerheten och komforten blir betydligt bättre när däcken har rätt lufttryck, påpekar Emil Sundholm.
Din körstil påverkar i högsta grad hur stressfri resan blir för dig själv och dina passagerare. Du vinner inte mycket tid genom att köra för fort. Kör du till exempel i 100 km/h i stället för 90 km/h så vinner du högst åtta minuter på 10 mil.
Genom att hålla angivna hastigheter minskar även olycksrisken och stressen och resan kan ske betydligt mer komfortabelt. Ständiga accelerationer och inbromsningar ökar även bränsleförbrukningen och däckslitaget.
Säkerheten och komforten blir betydligt bättre när däcken har rätt lufttryck. De håller även längre och bränsleförbrukningen minskar. Kolla därför lufttrycket minst en gång i månaden och alltid innan du åker på en längre resa. Biltillverkaren anger vilket lufttryck det ska vara vid normal körning och när bilen är tungt lastad. Lufttrycksrekommendationen anges ofta på ett klistermärke på b-stolpen mellan fram- och bakdörren eller i bilens instruktionsbok.
Lufttrycket kan kontrolleras på de flesta bemannade bensinstationerna.
– Rätt lufttryck är viktigt. Om trycket är för lågt reagerar bilen inte på styrningen som den ska. För lågt lufttryck är inte bra men inte heller alldeles för högt lufttryck. Det försämrar körkomforten och ökar däckljudet, säger Emil Sundholm.
Nokian Tyres sommar- och vinterdäck har en patenterad slitagevarnare (DSI) som visar mönsterdjupet i millimeter.
Det finns avgörande skillnader mellan kvalitetsdäck och mindre kända däckmärken när det gäller risken för vattenplaning och köregenskaperna generellt. Skillnaderna kommer tydligast fram vid extrema situationer. Kvalitetsdäck ger kortare bromssträcka vilket ökar säkerheten och minskar risken för olyckor. Mönsterdjupet spelar en viktig roll när det gäller grepp och risken för vattenplaning. Nokian Tyres sommar- och vinterdäck har en patenterad slitagevarnare (DSI) som visar mönsterdjupet i millimeter.
Biltillverkare rekommenderar vilket standarddäck, däckdimension och däckprofil som passar bäst för bilen. Däckdimensionerna har ökat och däckprofilerna har blivit lägre. Däck med högre profil ger mer komfortabla köregenskaper.– Styvt däckmaterial kan göra körningen mindre komfortabelt. Rullmotståndet ökar och körningen känns mer påfrestande. Däckljudet som hörs i kupén påverkar komforten i högsta grad och därför bör du uppmärksamma det när du exempelvis läser biltidningarnas däcktester, påminner Emil Sundholm.