Så kallade upphinnandeolyckor, påkörning bakifrån, är den vanligaste olyckstypen i trafiken i Stockholms län och i alla större städer. Generellt beror det på för kort säkerhetsavstånd till framförvarande bil, vilket gör att man inte hinner reagera när bilen framför bromsar. Dåliga däck förvärrar situationen genom att förlänga bromssträckan.
Premiumdäck förkortar bromssträckan och minskar risken för upphinnandeolyckor. Enligt den officiella olycksstatistiken STRADA för år 2014 var 27 procent av alla polisrapporterade trafikolyckor i Stockholm med motorfordon inblandade upphinnandeolyckor. Statistiken för övriga större städer ser likadant ut. Även när det gäller allvarliga olyckor med döda och allvarligt skadade ligger upphinnandeolyckor på andra plats. Upphinnandeolyckorna med motorfordon inblandade har de senaste tio åren varit den allra vanligaste olyckstypen i Stockholm, de står för 29 procent av alla olyckor. Mörkertalet är dock stort. Den här typen av olyckor, utan allvarliga personskador som inte rapporteras till polisen, sker dagligen. Vanliga skador även vid lindriga upphinnandeolyckor är så kallade whiplashskador, skador på nacken. Den här typen av skador svarar för cirka 50 procent av alla personskador som leder till långvariga hälsoförluster i Sverige. Nästan alla påkörningar bakifrån beror på att man håller för kort säkerhetsavstånd till bilen framför. Man hinner inte reagera i tid om bilen framför bromsar. Enligt polisen är svenskarna dåliga på att hålla avstånden. Folksams studier visar att från den tidpunkten föraren i bilen bakom reagerar och börjar bromsa tills bilen stannar kräver cirka 26 meters stoppsträcka på torr asfalt, om man kör i 50 km/h. Förutsatt att bilen har bra däck och bromsar.
Speciellt när det gäller våtgrepp är kvalitetsdäck mycket bättre än billiga så kallade budgetdäck, säger Allan Ostrovskis , teknisk chef på Nokian Tyres. Bra däck minskar risken Däck av hög kvalitet, så kallade premiumdäck, förkortar bromssträckan och minskar risken för upphinnandeolyckor. Tester visar att vid körning i 80 km/h på våt asfalt stannar bilen med kvalitetsdäck cirka två billängder, eller åtta meter, före bilen med lågprisdäck. − Premiumdäck har gummiblandningar och konstruktioner av hög kvalitet som ger säkra köregenskaper i alla förhållanden och i varierande temperaturer. Speciellt när det gäller våtgrepp är kvalitetsdäck mycket bättre än billiga så kallade budgetdäck, säger Allan Ostrovskis , teknisk chef på Nokian Tyres. Även däckens mönsterdjup har stor betydelse. Tester som Nokian Tyres har gjort visar att bil med nya sommardäck, med åtta millimeters mönsterdjup, stannade efter 22 meter från 80 km/h. Sommardäck med fyra millimeters mönsterdjup förlängde bromssträckan med över fyra meter.
Däckens mönsterdjup har stor betydelse. Vinterdäck på sommaren farliga Absolut mest riskabelt är att köra med vinterdäck på sommaren, vilket tyvärr blir allt vanligare och leder till fler upphinnandeolyckor. − Olika tester visar att odubbade vinterdäck ger 20 procent längre bromssträcka på våt asfalt på sommaren, jämfört med sommardäck. Vinterdäck har mjukare gummiblandning och annan typ av mönster, utvecklade för vinterförhållanden. Utöver längre bromssträcka är de även instabila, varnar Ostrovskis. Mobiltelefon försämrar koncentrationen Användningen av mobiltelefon vid bilkörning är en stor riskfaktor som leder till många upphinnandeolyckor. Speciellt farligt är att skicka sms-meddelanden när man kör. Även stora dataskärmar på nyare bilar, där de flesta Mobiltelefon försämrar koncentrationen Användningen av mobiltelefon vid bilkörning är en stor riskfaktor som leder till många upphinnandeolyckor. Speciellt farligt är att skicka sms-meddelanden när man kör. Även stora dataskärmar på nyare bilar, där de flesta av bilens funktioner styrs, ökar risken för olyckor. Undersökningar som Chalmers tekniska högskola har gjort visar att minsta lilla ögonblick som ögonen fokuserar på annat än vägen ökar risken för en upphinnandeolycka avsevärt, speciellt när trafiken är tät. Tekniska hjälpmedel som till exempel adaptiv farthållare och kollisionsvarnare minskar risken för att köra på framförvarande fordon på motorväg med upp till 42 procent, enligt en forskningsrapport från EuroFOT (European Field Operational Test on Active Safety Systems). Olycksstatistik län efter län: www.transportstyrelsen.se