Det är alltid en fördel att veta hur man skulle reagera om vägen plötsligt blev hal. Är man rutinerad att köra på is och snö kommer det generellt förbättra ens köregenskaper även med husvagn.
Temperaturförhållandena kan förändras plötsligt under kalla perioder
Först och främst bör man öva sig på att läsa av vädret. Precis innan snön faller finns det ofta tecken på det. Är du t ex på väg hem från Spanien i mars månad kan du mycket väl passera områden med snöoväder, och det är ju inte precis det man förväntar sig när man kommer från söderns varma solstrålar. Temperaturförhållandena kan förändras plötsligt under kalla perioder, och när man kör i bergen – även under sommaren.
Alla moderna bilar visar utomhustemperaturen vilket är en bra indikator. Men var fortfarande uppmärksam på förändringar i vädret. Ska du ut på vintercamping, måste du vara ännu bättre förberedd på att köra på snö och isigt underlag.
Normalt kör man med ett kultryck på mellan 50 och 100 kg, vilket under en vintertur kan leda till, att man speciellt med framhjulsdrift, inte får ordentligt grepp vid starten. Kultrycket bör därför ligga mellan 60 och 75 kg.
Om turen går söderut, genom Tyskland, upptäcker man att tyskarna är särskilt effektiva på att röja snö. Här upplever man sällan några större problem på de stora vägarna. Känner man sig inte trygg med att köra vid snöfall, kör in på någon av alla de rastplatser som finns och invänta bättre förhållanden.
Man bör ha dubbfria vinterdäck då dubbdäck inte är tillåtna. Kom också ihåg snökedjor – får dock inte användas på motorväg. Följ alla skyltar med instruktioner om snökedjor eller till exempel stängda pass.
Går resan upp i bergen, där de finaste vintercampingplatserna finns, är det bra att ställa husvagnen på en parkeringsplats i dalen och köra upp utan husvagn för att undersöka förhållandena. Många campingplatser erbjuder att köra upp husvagnen på plats om du är osäker vid uppfarten eller är osäker på om din bil har tillräcklig motorkraft. Ta inga chanser.