I samband med resan ”Östersjön Runt” körde Linette Isaksen och Carsten Panch denna Combi Camp. De är båda två förhållandevis nya som campare och har tidigare haft tält med sig när de campat. Bägge var mycket begeistrade över att komma upp i ståhöjd och få en ordentlig madrass att sova på, samtidigt som de fortfarande gillar att sov i tält, något de påstår att de aldrig kommer att sluta med.
Klicka för större bild Combi Camp testet gjordes under rätt speciella förhållanden då den var med på en nästan 4 00 mil lång resa genom Ryssland, Baltikum och Kaliningrad. Vägförhållandena var till och från helt förfärliga, vilket gjorde att den hoppade och dansade på kroken bakom bilen.Det tog den dock ingen skada av, vilket vi däremot gjorde, och alla kökssaker packade vi in i bilen medan vi körde på de här vägarna. Det är inget man normalt sett behöver göra.
Klicka för större bild Så här berättar Linette och Carsten om vagnenCarsten: Jag är överraskad över hur lätt den är att slå upp. Det låter kanske väldigt överdrivet, men det tar verkligen bara 30 sekunder. Man öppnar locket, lyfter det så att det bildar ett golv. Därefter lyfts två sidostänger som spänner tältduken och vips så är man klar. Vill man ha extra stabilitet vevar man bara ner de fyra stödbenen.Linette:Jag har alltid så mycket kläder med mig när vi reser, så när vi tältar ligger det i väskor i bilen. Den här gången lade vi in Combi Campens förtält i bilen och packade in kläderna i förvaringsutrymmet under dubbelsängen. Jackor och liknande som man kan behöva under dagen lät vi ligga i bilen. På Combi Campen har vi som extra utrustning en frontbox. Den ger extra förvaringsutrymme. Det stör mig inte att köra med en Combi Camp bak på kroken. Man märker inte att den hänger på och sikten störs ej. Den är också otroligt lätt att koppla på och av och kan knuffas på plats av en person. Det överraskade mig.
Klicka för större bild Carsten:Jag älskar att vara ute i naturen och det är så härligt att stå ute i det fria och laga mat. Skulle det bli dåligt väder, är det enkelt att fälla ut köksmarkisen eller att sätta upp solskyddet. Om vi stannar en längre tid på ett ställe sätter vi upp förtältet så vi får dubbelt så mycket plats som vanligt. Sängen är också stor, så även om vi någon gång får ett par barn, finns det fortfarande gott om plats.Köket är praktiskt eftersom det sitter utanpå tältvagnen. Man kan stanna till vid sidan av vägen och äta lunch utan att ens behöva fälla upp tältet. Allt som behövs finns: kylbox, vatten och kokplattor. Det är gott om avställningsyta, men man skulle behöva lite mer skåpsplats. Ett tips är att lägga en skärbräda/bordsplatta ovanpå kylboxen.
Klicka för större bild PlusExtremt lätt att fälla upp och att köra med. Påverkar bensinförbrukningen minimalt = 0.Ett stort förvaringsutrymme under sängen. Lätt att lyfta madrassen och lamellbotten. Laga mat i det fria är skönt. Lätt att få lä under antingen köksmarkis, solskydd eller förtält. Plats för mer än två vuxna i dubbelsängen, som för övrigt är väldigt skön. Bra luftgenomströmning. Man packar ihop på några få minuter och kan köra vidare – det ger en känsla av extrem frihet. MinusMer skåpsplats i köket.Spillvattentank/behållare.Det är kanske ett minus att man inte kan låsa om sina saker, men det är som att bo i tält.Ta med dig alla personliga ägodelar när du lämnar vagnen.
Klicka för större bild SammanfattningDet kan sägas mycket kort. Vi älskar att sova i tält men måste erkänna att vi gärna vill ha lite mer komfort. Med all respekt för husvagnar, så är de inte något för oss. Att sova under en tältduk betyder mycket för oss och att den dessutom är så lätt att köra med och sp lätt att fälla upp. Det är ett läckert sätt att resa på. Nästa resaDet blir nog Danmark eller Sverige. Det skulle vara härligt att köra ner till en liten sjö och ligga där alldeles ensamma, mitt ute i naturen. Kanot och cykel skall vi ha med. Möjligheterna är många – inte bara med tältvagnen utan på alla de platser vi vill besöka. Det är camping som gäller så vi kan bestämma fart, riktning och destination alldeles själva.
Klicka för större bild FaktarutaTotallängd med drag: 415 cmVagnslängd: 302 cmHöjd: 112 cmBredd 170 cmAreal: 8,3 m2Egenvikt 350 kgEgenvikt med påskjutsbroms: 375 kgTotalvikt: 500 kg eller 750 kg (750 kg = viktavgift)Undervagn: AL-KO axelHjul: 10” (6 lags däck)King Size betyder att tältvagnen är inredd med dubbel lamellsäng. Fås även som ”Special” modell med integrerad soffa. Comfort betyder bl.a. att Combi Campen har ett De Lux kök och integrerad köksmarkis, solskydd och förtält. Det kompletta köket innehåller rostfri diskbänk med 3 kokplattor, vask med kran, vattendunk, kylbox, lådor, avställningshylla.Golvmatta till uppehållsrummet. Frontbox: 265 literFörvaringsutrymme under sängen: 1 m3Stor bagagebärare till bl.a. cyklar DragbilCombi Campen drogs av en Kia Carens. Ett ekipage, som passar riktigt bra ihop. Man märker knappt att tältvagnen är med. Tältvagn kan dras av alla bilar.