Kabe har genomfört ett krocksäkerhetstest i samarbete med Aguti, tillverkare av fordonsstolar. – Fokus låg på säkerheten för passagerarna på de två bältade platserna i bilens dinettsoffa, säger Mikael Blomqvist, vd Kabe AB.
Krocksäkerheten hos husbilar har länge varit föremål för debatt. Bland annat har Trafikverkets krocktester under 2019 visat att krockskyddet för förare och passagerare behöver förbättras avsevärt. Den svenska tillverkaren Kabe jobbar kontinuerligt med att utveckla husbilsmodeller med hög krocksäkerhet. Kabes fordon är utrustade med såväl aktiva säkerhetssystem som skapar trygghet på vägen som passiva system som skyddar vid en krock. I januari 2023 utförde Kabe ett krocksäkerhetstest av passagerarsoffan på en Kabe Novum husbil i samarbete med fordonsstolstillverkaren Aguti.
Testet genomfördes av ett tyskt institut för bilsäkerhet efter den europeiska standarden ECE-R17 Anh.7, vilket är en högre standard än vad som krävs enligt lag för husbilar.
– Det är viktigt för oss att kontinuerligt säkerställa säkerheten i våra fordon. Testet var helt frivilligt och hade fokus på krocksäkerheten för passagerarna på de två bältade platserna i bilens dinettsoffa, förklarar Mikael Blomqvist, vd Kabe AB.
Krocksäkerhetstestet utfördes med en full vattentank på 90 kilo och två testdockor på 80 kilo vardera. Hastigheten var 37,5 km per timme, vilket motsvarar en accelerationskraft på över 20 gånger kroppsvikten vid en kollision. Till exempel om man kör in i framförvarande fordon i en bilkö.
Testet spelades in med fem höghastighetskameror som visade att soffkonstruktionen tål belastningen, där testdockorna hålls tillbaka vid kollisionen. Metallstommen blir lätt böjd och den bärande träkonstruktionen står emot kraften så att testdockorna inte dyker ner under bältena.
– Ett annat viktigt besked är att den fyllda vattentanken stannade på sin plats. Testet blev därmed godkänt med goda resultat och jag kan konstatera att våra passagerarplatser uppfyller högre säkerhetsstandard än vad marknaden kräver, säger Mikael Blomqvist.
Säkerhetstanken genomsyrar Kabes sortiment av såväl husbilar som husvagnar. Mikael lyfter fram några detaljer som bidrar till att göra körningen maximalt säker och bekväm, även vid tuffa vägförhållanden som halka och snö.
– Husbilens bil- och bodel sammanfogas med en stålkonstruktion.
– Karossens väggar och front byggs efter sandwich-principen för att maximera vridstyvheten.
– A-stolpen görs i en helgjuten solid konstruktion.
– Dinettsoffan med två bältade platser har en konstruktion som hindrar att dynan glider iväg vid en krock.
– Inuti soffan finns en förstärkt metallram som förhindrar att soffan kollapsar vid en eventuell kollision.
– Metallramen håller också vattentanken på plats och hela soffan har integrerats med vattentankens stativ som är fast förankrat i golvet.