Från en mindre husvagnsfirma utanför Bålsta till ett Gasellföretag med flera hundra miljoner i omsättning. Lindströms husbilar och husvagnar har gjort en häftig resa under 40 år. – Det är fortfarande väldigt roligt, jag kan inte tänka mig att göra något annat, säger Cecilia Lindström.
Det går undan när man pratar med Cecilia Lindström. Eller Cilla som alla kallar henne. Orden bubblar fram och innehåller en härlig blandning av skratt, stockholmsk jargong och en och annan svordom. Tillsammans med maken John har hon drivit företaget sedan år 2010. Företaget grundades i Bålsta år 1984 av Johns pappa och hans fru. Då hette det Cabby-huset och man sålde husvagnar från värmländska Cabby.
– Första året såldes 100 husvagnar. Året därpå blev det bara en. Det säger lite om svängningarna i den här branschen, säger Cilla.
John växte upp i firman och levererade sin första husvagn vid tolv års ålder. Cilla började jobba i företaget 2007. Yngsta sonen Ture var då ett år, de äldre barnen Clara och Max var fem respektive tre år.
– Precis som John har de vuxit upp i den här miljön. Idag jobbar Clara hos oss med sälj och marknad.
John och Cilla hade en tydlig strategi för framtiden när de tog över verksamheten.
– Vi skulle importera ett husbilsmärke, skapa en kundklubb och skaffa ett bättre läge. Alla tre punkterna har förverkligats, säger Cilla.
Under många år var Lindströms importör av italienska Rimor, ett mycket framgångsrikt samarbete.
– Det var ett lyckodrag. Ingen i branschen trodde på vår satsning, vilket bara var bra för vi gick lite under radarn och fick många kunder utan att väcka uppmärksamhet.
Lindströmsklubben instiftades 2012, med en logga ritad av Lasse Åberg, och har idag över 1300 medlemmar. Den sista punkten – bättre läge – infriades också år 2012 då en 27 000 kvm stor tomt köptes utmed E 18 i Enköping. Anläggningen, som byggdes av John för att vara anpassad exakt efter företaget behov, är 3000 kvm stor med utställningshall, kontor och butik. Nästa projekt är att bygga en ny verkstad.
– Vi har nu fått bygglov för en byggnad på 3200 kvadratmeter i två plan. Förhoppningsvis kan vi kommer i gång nästa sommar, berättar Cilla.
Trots det utmanande konjunkturläget har Lindströms gjort bra resultat både 2023 och hittills under året.
– Vi håller ställningarna och tror att det kommer lyfta ordentligt nästa höst. Tack vare att vi alltid jobbat långsiktigt och satsat på service och eftermarknad har vi egentligen aldrig drabbats särskilt hårt under lågkonjunkturer. Vi är problemlösare och gillar utmaningar, säger Cilla.
En nyhet för året är att franska Challenger tagits in i sortimentet.
– Det har tagits emot väl av kunderna, Challenger står för hög kvalitet och innovativa lösningar.
Lindströms har nyligen även blivit godkända av Finansinspektionen att driva eget finansbolag.
– Det ställs höga krav och vi är stolta över att blivit godkända. För kunderna är detta en trygghet och något som borgar för vår seriositet, menar Cilla.
Fyrtioårsjubileet firades bland annat med Öppet hus den 20–22 september. Efter den milstolpen är Cilla redo att fortsätta utveckla företaget och ser framtiden an med tillförsikt.
– Det ska bli kul att se hur långt vi kan ta företaget. Jag tror det kommer att hända mycket i branschen framöver, mindre företag kommer att försvinna eller bli uppköpta och de stora anläggningarna kommer att bli ännu större. Verkstad och eftermarknad kommer att vara viktigt och där står vi väl rustade, avslutar Cecilia Lindström.
Grundades: 1984
Vd: John Lindström
Anställda: 24
Omsättning: 240 miljoner
Märken: Carthago, Dethleffs, Etrusco, Knaus, Rapido, Rimor, Challenger
Gasellföretag: år 2017
Aktuellt: Bygge av ny verkstad, godkänd som finansbolag och firar 40-årsjubileum under 2024