Bergskörning – tips och goda råd

I samband med "Tour de France 100 år, med husvagn" skaffade vi oss massor av erfarenheter som vi nu gärna vill dela med oss av.

Kom bara ihåg att när du läser att ett ekipage tagit sig över ett bergspass är det inte alls så säkert att ditt också gör det. Det beror på hur mycket överskott din motor har och naturligtvis på vilket bergspass du tänker åka över. En gyllene regel är dock att de bergsvägar som lastbilarna kör kan även campare i regel också köra över. Det som var så speciellt med vår resa var att vi körde alla Tour de France-etapperna och skulle ha husvagnen med var vi än körde. Ofta har man ju annars en bas i området och kör upp på bergen utan husvagnen, vilket jag i de flesta tillfällen också vill rekommendera. LÅT ALLTID DIN TVEKSAMHET KOMMA DIG TILL GODO. Kontrollera först vägen utan husvagn.

Den största fruktan

Det jag fruktade mest var att bli stående mitt i en stigning och inte ha mer dragkraft i motorn, eller att bromsarna skulle låsa sig under en färd nedför. Vi åkte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel. Husvagnen var en Hobby Excellent Easy UFe på ca. 1200 kg. Jag har här sammanställt några tips inför bergskörning.

 

Håll ett öga på skyltningen

Om pass eller tunnlar är stängda för husvagnar, är det som regel skyltat. Vi såg dessvärre bergsvägar som helt och hållet saknade skyltning. Fråga eventuellt lokalbefolkningen innan du ger dig iväg, men förbered dig på olika svar. Det fick nämligen vi.

 

Uppför

Om du har massvis med motorkraft och vägförhållandena är ok, plus att vägen är tillräckligt bred, är det som regel inga problem att ta sig upp för ett berg. Som högst körde vi på 17% stigningar. Vi körde då på ettans växel och hade ett varvtal på 4.000 – 4.500. Det gick sakta, men jag märkte inte vid något tillfälle av att bilen inte skulle orka dra mer.Se till att ha full tank för bilen drar en del. Vår bil drog en liter per halvmil till skillnad mot den normala litern på dryga milen.

 

Rätt växel

Se hela tiden till att köra i den växel som drar bäst i förhållande till den terräng du kör i. Det kan vara en fördel att växla ner i god tid, för att mista fart. Särskilt om det går väldigt brant uppför.

 

Nedför

Att köra nedför kan vara farligare än att köra uppför. Den gyllene regeln här är att du skall köra ner i samma växel som du körde upp. Det kan låta våldsamt eftersom motorn då kör på högvarv, men det har flera fördelar. För det första bromsas bilen och för det andra så kyler det motorn. Var uppmärksam på så att du inte sitter med foten på bromsen medan du kör nedför. Det händer självklart inget om du bromsar, men du skall inte göra det hela tiden, då riskerar du att bromsarna låser sig och i värsta fall lägger av helt. Fördelen med bilen är dock att den kan bromsa med motorn. Motorbromsa därför alltid, även om du inte har husvagnen påkopplad.

 

Husvagnen har påskjutsbroms och när du kör nedför bromsar denna hela tiden. Det är en enorm belastning som inte är särskilt bra för husvagnen under en längre tid.Det är en god ide att ge lite extra gas på såna ställen där det fungerar. På så vis drar bilen istället och bromsen på husvagnen får vila lite. Jag fick veta av fabriken att husvagnen är byggd till 10-12% nedfart, men det kan man inte använda till så mycket. Den klarar gott och väl en nedfärd på t.ex. 17% som vi körde i, men kanske inte under speciellt lång tid. En 7% nedfärd under lång tid, t.ex. 45 minuter som på Col de Menté kan vara värre för husvagnen. Vi upptäckte att det faktiskt är tidsfaktorn som är viktig, inte själva lutningen på berget. Det är självklart att en lång och brant nedfärd är det värsta.

Om påskjutsbromsen fastnar

Du känner det direkt, för det känns som husvagnen plötsligt är tre gånger så tung. Kör in till sidan så snart du kan. Drag åt handbromsen på husvagnen och kör fram lite med bilen tills du märker ett mycket litet ryck. Släpp sedan handbromsen på husvagnen och kör vidare. Kanske måste du göra om det ett par gånger.

 

Om bromsarna låser sig

Ett mycket dåligt tecken. Kör in till sidan så snart som möjligt. Det är inget annat att göra än att vänta tills bromsarna kylts av, innan du kan köra vidare. Häll absolut inte vatten på dem i hopp om att de skall kallna snabbare. Det förstör bromsarna.Har du råkat ut för detta är det också idé att få bromsarna kontrollerade på en verkstad, när du kommer hem. Är du osäker på om bromsarna tagit skada, kontrollera dem på en verkstad där du befinner dig, innan du kör vidare. Inandas inte röken – den är rena giftet.Här är bromsarna så varma att fälgarna har smält och ramlat av. Inte bra.

 

Serpentinsväng

Kan även vara ett bra ställe att släppa förbi mötande trafik, då marken här oftast är lite planare.

 

Stenras på vägen

På många ställen är det inte tillåtet att stanna eftersom det finns rasrisk. Respektera detta förbud.

 

Se upp för djupa diken

Med hänsyn till stora mängder vatten är det ofta djupa diken grävda mellan bergväggen och vägen. De skall man naturligtvis vara uppmärksam på så att man inte kör för nära kanten och rasar ner. Att kunna backaDet är bra att kunna manövrera sitt ekipage. Det är inte helt osannolikt att man behöver backa på en väg, t.ex. kanske du måste backa till en mötesplats för att släppa förbi mötande trafik.

 

Håll dig långt bort från Col du Tourmalet, PyrenéernaDock inte i bil eller på cykel, om du är tuff nog.Vi tog oss över nästan alla bergspass, men dock inte berget Col du Tourmalet i Pyrenéerna. I bil är det inga problem. Säkert inte i husbil heller, men det beror på motorernas storlek.

 

Campingplatser uppe på höjderna

Det är inte alla campingplatser upp på bergen som har platser för husvagnar. Ibland är det dålig skyltning om detta. Se efter i campingböckerna eller kontakta platsen i förväg för att vara säker.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket