Göteborg har fått en ny attraktion och samtidigt ett landmärke på 22 000 kvm fördelat på fem våningar. World of Volvo invigdes den 14 april och rymmer allt från utställningar till mat, konferenser och musikupplevelser.
De första spadtagen för World of Volvo togs i februari 2021. Därefter har en konstruktion tagit form bestående av över 2800 ton trä från Sverige, Österrike och Tyskland, och gigantiska glasskivor. Arkitektbyrån Henning Larsen har stått för utformningen av byggnaden där trä är det primära byggmaterial.
– Sverige har en lång tradition av att bygga i trä, men i det här projektet har vi antagit ett mer modernt tillvägagångssätt med rundade, organiska former som har resulterat i en avancerad konstruktion, säger Martin Stenberg Ringnér, Associate Design Director på Henning Larsen.
Invigningen ägde rum den 14 april och lockade över 3 000 besökare. Stort fokus ligger så klart på utställningen om varumärket Volvo som är 4 500 kvm stor och tar med besökaren på en resa genom dåtid, nutid och in i framtiden. Upplevelsen kretsar kring hur Volvo genom sina banbrytande innovationer spelat och fortsätter att spela en viktig roll i både människors vardag och i samhället. I utställningen finns några av Volvos mest ikoniska fordon som nu har fått ett nytt hem på World of Volvo efter att ha stått nästan 30 år på Volvo Museum i Arendal.
– Vi har haft runt 100 000 besökare per år ute i Arendal, och med det mer centrala läget mitt i Göteborg förväntar vi oss ett större antal besökare, säger Ulrika Sandford, Marketing & Communications Manager på World of Volvo.
Urvalet av fordon på World of Volvo kommer att variera över tid. Bland modellerna som var på plats vid öppningen finns personbilarna P1800, 240 och Volvo Duett. Två av de lastbilar som visas i utställningen är Volvo Titan och Volvo F88. Utställningen lyfter även fram företagets grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. På plats kommer besökare även att få veta mer om historien bakom flera av Volvos innovationer – exempelvis trepunktsbältet, som Volvo Amazon och PV 544 var först att utrustas med. Utställningen har också interaktiva upplevelser. Det finns möjlighet att testa bland annat elektriska grävmaskiner och en vindtunnel där besökaren får känna på krafterna av aerodynamik. Delar av utställningen kommer också att vara temporära och uppdateras i linje med kommande teman.
Restaurangen på World of Volvo heter Ceno och drivs av prisbelönta Götaplatsgruppen. Stjärnkocken Stefan Karlsson är en av de kreativa hjärnorna bakom Ceno.
– Vi tolkar både World och Volvo, där Volvo för oss är väldigt nordiskt och svenskt, vilket går igen i allt vi gör. Det kommer även att finnas inslag från hela världen i maten och drycken, för att representera World, berättar Stefan Karlsson.
World of Volvo har också en konsertscen som Victor Leksell blir först ut att använda med tre konserter i höst – den 26, 27 och 28 september.
– Vi är glada att kunna presentera Victor Leksell som första artist. Fokus kommer att ligga på en unik helhetskänsla där publiken ska känna närhet till artisten, berättar Magnus Wrahme, vd på World of Volvo.
Upplevelsecenter som ligger på det nya eventstråket vid Liseberg i Göteborg och ska rymma allt från utställningar till mat, konferenser och musikupplevelser.
– 22 000 kvm byggnad
– 4 500 kvm utställning
– Byggnaden består av 2800 ton trä, hämtat från södra Europa och Sverige
– Byggnaden hålls ihop av 2300 stora träbjälkar och 2700 korslaminerade träbrädor
– De tre största träbalkarna är 34 meter vardera