Vintern – den bästa tiden för camping, menar många. Men det gäller att välja rätt, för att vinterboendet i husvagnen ska bli så bekvämt som möjligt.
Allt fler har upptäckt vintercampandets tjusning, och på många håll i landet är kölistan lång för att få en säsongsplats dit man kan åka för en helg – eller för en lite längre ledighet.– Att bo i husvagn på vintern är en fantastisk upplevelse, säger en erfaren vintercampare lyriskt. Tänk att kunna dra upp rullgardinen en morgon när det är femton grader kallt med strålande sol, och det enda bekymret är om dagens skidåkning ska ske på längden eller utför …Men vad är det då som är så fantastiskt med att bo i husvagn eller husbil, i stället för att till exempel hyra en fjällstuga?
– Man har ju sin egen kudde med sig, säger en annan erfaren campare. Underförstått i detta påstående ligger, att man ju har sin egen hemmiljö med sig. Att man vet hur allt fungerar – och att det fungerar!
Dessutom slipper man besväret med att leta efter en stuga att hyra. De som väljer att säsongscampa vintertid hyr ju oftast samma plats år efter år, och den som tänker åka iväg för bara en veckas vintersportande behöver oftast bara slå en signal till campingplatsen några veckor i förväg.Slutligen får man inte glömma den ekonomiska aspekten.
En säsongsplats på en vintercamping, där du kan utnyttja din husvagn eller husbil så mycket du vill, kostar oftast inte mer än en vecka i en hyrd fjällstuga.Visserligen innebär själva köpet av ett fritidsfordon en stor investering, men det handlar ju om just en investering som man kan ha mycket glädje av under hela året – och under många, många år!
Viktigt för att vintercampandet ska bli så underbart som man tänkt sig, är förstås att vagnen är gjord för krävande vinterbruk – och här står de svensktillverkade vagnarna i en klass för sig. Förvisso finns det tyska tillverkare som – mer eller mindre – plagierat svensktillverkade vagnar när det gäller värme och isolering, men när ansedda tyska tidningen Caravaning gjorde ett jämförelsetest ”tvingades” man konstatera att originalet (alltså den svensktillverkade vagnen) var avsevärt bättre.
Den som väljer en välisolerad vagn som håller värmen inne på vintern får ju, som ”bonus”, en vagn som håller värmen ute på sommaren.Viktigt är också att vagnen är tillräckligt stor så att hela familjen verkligen får plats, för vintertid har man ju inget rymligt förtält att sitta och umgås i.
Vad har då våra inhemska tillverkare att erbjuda på det här området? Låt oss ta dem i bokstavsordning!
Cabby har inte mindre än åtta olika planlösningsvarianter med namnet ”Family”, från 620-storleken och uppåt.Här finns varianter med våningssäng för barnen i mitten eller på tvären längst bak i vagnen – alla med fast dubbelsäng för de vuxna – och det finns också varianter där hela familjen sover i samma sovrum. Cabbys vagnar finns i både standardutförande och i ett extra lyxigt och välutrustat utförande, kallat ”Caienna”.
Sedan Kabe till modellåret 1992 introducerade sitt Flexline-system, där kunden kan välja ”bakvagn” efter behov, har antalet varianter vuxit till 15, och många av dem passar den stora familjen. Här finns varianter där barnen får sitt eget rum längst bak medan föräldrarna sover i sittgruppen, men här finns också varianter med trevåningssäng och dubbelsäng i samma rum.Flexline-systemet finns i alla Ädelstensmodeller som slutar på ”GL” – från 6,4 meter långa Ametist till 8 meter långa Amber – och fem av de lyxiga och välutrustade Royal-modellerna.Även i de renodlade ”uppställningsvagnarna” Royal Hacienda 880 och 1000 finns planlösningar anpassade för den stora familjen.
Hos Polar betyder beteckningen ”BK” att sovrummet innehåller en dubbelsäng och en våningssäng. Planlösningen hittar man i fem modeller, från 560 till 730.Slutar modellbeteckningen i stället med ”DBD” finns, i stället för våningssängen, en bäddbar dinett i sovrummet. Tre olika storlekar – 560, 590 och 620 – finns med denna planlösning.Från 5,9 meters längd finns även möjlighet att få ett tvättrum över hela bakgaveln. ”TR” eller ”TR DB” står det på dessa vagnar. Förutom föräldrabädden innehåller sovrummet en dinett eller våningssäng, och planlösningen finns i alla storlekar från 590 och upp till nykomlingen 950.
Solifers lågprisserie Artic innehåller, märkligt nog, endast en vagn med plats för en lite större familj – 560 NS SG med dubbelsäng och bäddbar dinett i sovrummet. (Modellen finns även med rundsittgrupp fram, och heter då RSG.)Samma planlösning finns även i de mer välutrustade Finlandia 560 NS, 600 T NS och 630 NS FIN, som alla är utrustade med rundsittgrupp. Våningssäng i stället för dinett hittar du i 600 T LK, 630 LK FIN och 690 LK.I de tre största Finlandia-modellerna finns även planlösningar med dinett eller våningssäng mitt i vagnen.