Med en farthållare i bilen blir körningen mera avslappnad. Inte minst viktigt på semesterresan, då man ju är ute för att koppla av!
Klicka för större bild De första farthållarna som man själv kunde montera i sin bil, utnyttjade undertrycket på motorns insugssida för att, via en vajer, reglera gaspådraget. Farthållaren var enkel att montera, eftersom ju även överföringen från gaspedalen till spjället (på den här tiden var ju bensinmotorerna vanligast) också skedde med en vajer.Så kom turbomotorerna, och i dessa var det inte lika lätt att utnyttja undertrycket. I stället kom en elektroniskt styrd ”burk” som – fortfarande via en vajer – reglerade gaspådraget. Och fortfarande var även gaspedal och spjäll – eller insprutningspump – sammankopplade med en vajer …
Klicka för större bild CAN-bussI moderna bilar finns däremot för det mesta ingen mekanik som överför gaspedalens rörelse till motorn, utan allt sker helt elektroniskt – vanligtvis via en så kallad CAN-buss (CAN är en förkortning för Controller Area Network), där även en mängd annan information överförs.Bland annat i nya Fiat Ducato sköts all överföring vi just en CAN-buss, vilket har gjort det svårt att eftermontera en farthållare i moderna husbilar.
Klicka för större bild MagicSpeedNu har emellertid tillbehörsspecialisten WAECO, som ju ingår i svenska Dometic-koncernen, lanserat en ny farthållare för fordon med CAN-bus. MagicSpeed MS900, som den nya farthållaren heter, är mycket enkel att installera, eftersom både hastighetsavkänning och gaspådrag sköts via CAN-bussen.
Klicka för större bild Inga verktyg behövs, och hos WAECO uppger man att monteringen tar under en timme.MagicSpeed MS900 kan fås med två olika manöverenheter – antingen en liten enhet som man fäster på instrumentbrädan, eller en spak som monteras vid sidan av ratten.