Redan från produktionsstart kommer nya Fiat Ducato X2/50 att kunna erbjudas med ett lågbyggt galvaniserat lättviktschassi från tyska fordonsskräddaren AL-KO Kober. I första hand kommer de nya chassierna att levereras till husbilsfabrikanter, men de är även mycket lämpliga för nyttofordonsapplikationer där en låg lasthöjd är en fördel -- t.ex. volymskåp och maskintransporter.
Klicka för större bild Sedan flera år är ”alkochassi” ett begrepp som förknippas med högvärdiga husbilar, framför allt lite större halv- och helintegrerade modeller. I premiumsegmenten är idag över hälften av alla Fiatbaserade husbilar byggda på amc-chassier från AL-KO Kober. Övergången till den nya modellen kommer inte att ändra detta förhållande. De ledande husbilstillverkarna fortsätter att samarbeta med AL-KO Kober för att kunna erbjuda attraktiva toppmodeller med hög komfort och körsäkerhet. Detta kommer att speglas tydligt i de nya modellprogrammen som visas på höstens mässor.De nya AL-KO-chassierna får en ramsänkning på upp till 220 mm, jämfört med originalchassiet. Ramsänkningen ger möjlighet till dubbelgolvsbyggnationer och flyttar ner tyndpunkten, vilket tillsammans med den bredare spårvidden ger en markant förbättring av körsäkerhet och komfort. Original standardspårvidd är 1 790 medan AL-KO Kober erbjuder 1 860, 1 980 och 2 100 mm som alternativa spårvidder. Vanligast blir 1 860 mm som bäst passar för husbilar med karossbredder runt 2300 mm. AL-KO har även tagit fram en ny viktoptimerad bakaxel men fjädringsprincipen är densamma som tidigare: Tre torsionsstavar per sida som ger en tyst arbetande individuell komfortfjädring. Senare under säsongen kommer också en bakaxel med riktig luftfjädring. För att kunna erbjuda husbilsbyggarna skräddarsydda lösningar kan chassierna kundanpassas vad gäller fästpunkter för karossen, dragning av handbromsvajer, placering av tvärbalkar, längd och utformning av bakre överhäng, fästen och kompletta stativ för säkerhetsbälten samt – inte minst – axelavstånd. AL-KO Kober kan nu erbjuda ända upp till 4 700 mm axelavstånd ,mot tidigare max 4 200 mm. Liksom tidigare kommer det att finnas förborrade hål för enkel montering av AL-KO:s breda sortiment av stödben, släpvagnsdrag och MC-hållare.
Vikt är ett ständigt aktuellt tema i husbilssammanhang. För de tvåaxlade modellerna kommer AL-KO Kober att som maximal totalvikt kunna erbjuda minst 4 000 kg. För de treaxlade modellerna blir det minst 4 500 kg. Intressant är också att Fiat för sina H-modeller (motsvarar dagens ”Maxi 18”) ökar framaxellasten till 2 100 kg. Detta torde vara ”bäst i klassen” bland transportbilar och en välkommen ökning, inte minst med tanke på helintegrerade husbilars relativt tunga fronter. AL-KO:s bakaxel matchar den ökade framaxellasten, och kommer i den kraftigaste versionen att klara 2 400 kg.De nya AL-KO chassierna kommer att kunna kombineras med alla Fiats grundmodeller vad gäller totalviktsvarianter, utrustning och motorisering, ända upp till den nya 3-liters motorn på 110 kW (150 hk). Med introduktionen av de nya chassierna för Fiat Ducato kan AL-KO Kober nu erbjuda det bredaste modellprogrammet någonsin. Fiatprogrammet kompletteras av amc-chassier för VW T5 och Renault Master, och inom kort börjar serieproduktionen av nya Mercedes-Benz Sprinter med äkta AL-KO-chassi. Sedan produktionsstarten för drygt 25 år sedan har över 100 000 AL-KO-chassier rullat ut på vägarna. Se också: www.al-ko.se