Martin Juhos är ny vd för SCR Svensk Camping

Den 1 oktober tillträdde Martin Juhos som ny vd för SCR Svensk Camping. – Mina mål är bland annat att få fler internationella gäster och nå nya målgrupper i Sverige, säger han.

Martin Juhos är långt ifrån någon nykomling hos SCR Svensk Camping. Han har en mångårig bakgrund som marknadschef på SCR och har varit med och genomfört stora satsningar som till exempel reseprogrammet Gone Camping, förmånskortet Camping Key Europe och magasinet Camping.se. De senaste två åren har han arbetat som marknadschef för SCR på konsultbas, parallellt med att han drivit en egen verksamhet med fokus på marknadsföring av skandinaviska campingplatser i Tyskland och Nederländerna.

Martin Juhos på SCR i Göteborg. Foto: Niklas Maupoix

Stor potential

Nu tar han steget in som vd för att utveckla svensk camping ytterligare. Med mer än en miljon gäster om året är Sveriges campingplatser väsentliga för svensk turismekonomi.
– Vi vill locka fler internationella gäster, där finns en stor potential, inte minst i Tyskland med mer än 15 miljoner campingturister. Vi ser också en väldigt stark outdoor-trend där camping ska vara det självklara boendealternativet.

Han anger fem huvudsakliga områden som SCR jobbar med för att få fler att upptäcka Sverige med campingplatsen som bas – certifiering, klassificering, hållbarhet, gästinsikter och marknadsföring.
– Det finns nästan 30 000 campingplatser i Europa att välja bland och det gäller att vara en attraktiv destination. Camping.se fyller här en viktig funktion för marknadsföring och bokning. Vi utvecklar nu ett nytt kvalitetsprogram som kommer ge våra medlemsföretag unika fördelar och där har bland hållbarhet och gästinsikter en viktig roll.

SCR Svensk Camping har ca 310 medlemscampingar.

Garanti för gästen

Klassificeringen bygger på en bedömning av den enskilda campingplatsens utbud till sina gäster och redovisas med ett stjärnbetyg, från 1–5 stjärnor. Förra året lanserade SCR även en certifiering som visar att campingplatsen möter förväntningar och krav från gäster, bransch och myndigheter.
– Totalt omfattar certifieringen mer än 30 olika kontrollpunkter och berör såväl arbetsmiljö, hållbarhet, rutiner för reklamationer och säkerhet på plats. Systemet garanterar att gästerna får en upplevelse som möter deras förväntningar, menar Martin.

Michael Carlsson är styrelseordförande för SCR och nöjd med valet av ny vd.
– Med Martin får SCR en vd med kännedom om både marknaden och organisationen, i kombination med en ambition och vision att utveckla branschens förutsättningar med fokus på marknadsföring och branschutveckling, säger han.
Martin Juhos tillträdde som vd den 1 oktober.

Certifiering och klassificering borgar för en bra campingupplevelse.

Fakta SCR Svensk Camping

SCR Svensk Camping grundades 1967 och är ett marknadsföringsbolag och branschorganisation för svenska campingplatser. Visionen är att göra Sverige till Europas bästa campingdestination. SCR har ca 310 medlemmar som tillhandahåller råd och stöd för framgångsrikt och hållbart företagande. SCR Svensk Camping driver bokningssidan Camping.se och förmånskortet Camping Key Europe.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket