Innan en husvagn eller husbil får användas i Sverige måste den vara besiktigad, d v s kontrollerad att den upp-fyller myndigheternas samtliga krav på husvagnar och husbilar som fordon, att olika apparater får användas i fordonet och är installerade på rätt sätt, att ventilationen är tillräcklig m m.
Klicka för större bild Certifiering innebär att fordonet godkänns vad beträffar gasolinstallationer och ventilation. Samtliga fordon, svensktillverkade eller importerade, måste certifieras före besiktning oberoende av antal. Därefter följer trafiksäkerhetskontrollen, till vilken intyg om överens-stämmelse från certifieringen skall medföras. Fordon kan genomgå denna kontroll vid någon av Svensk Bilprovnings stationer, s k registreringsbesiktning.
Klicka för större bild Är det fråga om ett husvagnsmärke som tillverkas eller importeras i ett större antal av varje modell skulle besiktning av varje enskilt fordon bli både dyrbar och tidsödande. Har företaget ifråga Vägverkets tillstånd för typbesiktning kan det då istället använda sig av detta: en vagn av varje modell lämnas in till Svensk Bilprovnings station i antingen Jönköping eller Stockholm/Vinsta. Typgodkänns den inlämnade vagnen får företaget rätt att skriva ut typintyg för alla övriga vagnar av samma typ, storlek och utförande och med samma utrustning. Då vilar alltså ansvaret på respektive företag.Liksom andra fordon ska husvagnar och husbilar kontrollbesiktigas, en husvagn första gången inom två år efter den togs i trafik och därefter vartannat år. När vagnen passerat tio års ålder måste den kontrollbesiktigas varje år.För lätta husbilar gäller samma regler som för vanliga bilar, alltså första kontrollbesiktning tredje året efter inköp och därefter varje år. Tunga husbilar måste besiktigas varje år.Tidigare avsåg kontrollbesiktningen av fritidsfordon endast fordonsdelen, men efterhand införs kontrollbesiktning även av gasolsystem och ventilation.