Den nya generationen av Arto byggs på Mercedes och får samma formspråk som iSmove och Flair.
Niesmann+Bischoff överför både den invändiga och utvändiga designen från iSmove och Flair till nya Arto. Den nyutvecklade Arto är den första helintegrerade linern på Mercedes Sprinter-chassi och finns i planlösningarna 78 och 88. Arto 78 är 7,82 meter lång, har en axel och liknar iSmove 6.9 E när det gäller planlösningen. Den andra är Arto 88 med en längd på 9,06 meter och tandemaxel, som i sin tur har Flair 880 som förebild. Båda modellerna är 2,40 meter breda.
Arto har de största tankarna i sin klass med 300 liter färskvatten och 200 liter spillvatten. Toaletten med fast tank rymmer 170 liter och gasoltanken har kapacitet på 50 liter. Ett 150 Ah bodelsbatteri är standard, men kan utökas till upp till 450 Ah. Dessutom finns upp till 660 W solcellsmoduler inklusive Maximum Power Point Tracking (MPPT) solcellsregulator, 3 000 W växelriktare och 100 A laddare. Det speciella förvaringsutrymmet i dubbelgolvet och det stora garaget bak har tillsammans en volym på upp till 4532 liter.
Bodelsdörren är utrustad med ett smart sensorsystem. När luckan till det yttre förvaringsutrymmet är öppen kan entrédörren öppnas endast upp till 90 grader för att förhindra att lucka och dörr slår i varandra. Niesmann har sökt patent på denna funktion. Face-to-face-soffan kan snabbt förvandlas till två bältade sittplatser. Vidare kan alla luckor i sidokjolen, bodelsdörren och garagedörrarna låsas och låsas upp via centrallåset (tillval). Kunden kan dessutom programmera centrallåset individuellt, så att till exempel endast luckorna på passagerarsidan öppnas. Nya Arto är också utrustad med en Smart Caravaning-enhet som möjliggör styrning och övervakning av elektroniken, till exempel temperatur.