Franska Challenger är tillbaka i Sverige och ersätter Chausson. Med X250 sätter de färg på årets modellprogram.
Chausson har länge varit en storsäljare i Sverige, med Lindströms husbilar i Bålsta som importör, men kommer framöver inte att finnas kvar som eget märke. I stället kommer ägaren Trigano att återlansera tvillingmärket Challenger på den svenska marknaden (som under en tid importerades till Sverige av Forsbergs Fritidscenter). Eftersom märkena är i det närmaste identiska blir skillnaderna försumbara.
En av Challengers mest intressanta nyheter i år är X250. En nätt husbil som mäter 636 x 210 cm och är lättmanövrerad på vägarna. Byggd på Fiat med 2,2-liters motor och manuellt växlad. Precis som Chausson så har Challenger annorlunda och spännande lösningar. Denna modell skiljer sig från mängden med en garderob som i princip är en walk-in-closet. Den är placerad längst bak och öppnas med en skjutdörr. Klädstången är placerad i taket medan lådor och hyllor kan höjas eller sänkas elektriskt beroende på om utrymmet behöver användas som garage för till exempel cyklar. En minst sagt kreativ lösning. Dock är utrymmet endast 173 centimeter högt och att ha kläder hängande mitt i garderoben kan göra det svårt att komma åt andra saker.
Modellen har ingen fast säng, det är elektrisk taksäng över sittgruppen som gäller. Här finns kök med 133 liters kompressorkyl, toa med dusch och sittgrupp för upp till sju personer. Interiört är det modern design med färg och form som piggar upp. Exteriören är också tuff med stora mörka dekorfält och röda linjer med rally-känsla. Långt ifrån de anonyma vita husbilsmodeller som är så vanliga.