Den 3 februari fyllde Kabes grundare, Kurt Blomqvist, 80 år. Men det var en pigg jubilar som tog emot gratulanterna i hemmet strax utanför Tenhult.
Klicka för större bild Åtskilliga gånger har ju historien berättats om hur den unge Kurt Blomqvist inför familjens semester 1958 byggde sin första husvagn. Men egentligen började det hela tre år tidigare, närmare bestämt år 1955 då han på fritiden började sälja Sprite-vagnar intill en bensinstation i Jönköping.Men när man började planera semestern 1958, framförde både hustru och döttrar önskemål om att få fira semestern i dåtidens nymodighet på de svenska vägarna – alltså i en husvagn. Men pengar saknades för ett husvagnsinköp, så enda möjligheten var att bygga en själv. Garaget vid villan fick bli verkstad, och hela familjen var delaktig i projektet.Under senvinterns och vårens kvällar och helger växte en liten husvagn fram. Men litenheten till trots, så blev vagnen något för stor för att kunna rullas ut genom garageporten! Det blev till att sära på chassi och kaross, bära ut karossen och rulla ut chassiet och sedan montera samman vagnen igen. Tre veckor var det kvar till semestern, och det var endast några smådetaljer kvar att göra.Men en granne fick syn på den i stort sett färdiga vagnen, och blev så förtjust att han på stående fot frågade om han fick köpa den.– Budet var lockande, berättar Kurt, och något senare kunde jag glädjestrålande gå in till familjen och berätta att nu fanns det pengar till en bekväm hotellsemester i stället för att behöva åka omkring i husvagn. Men reaktionen blev inte den förväntade. I stället för glädjescener blev det gråt och tandagnisslan, för resten av familjen hade verkligen sett fram emot att få semestra i husvagn!– Så det enda alternativet var att lova dem att bygga en ny husvagn på de tre veckor som stod till förfogande, säger Kurt och suckar lite vid minnet.Nu började en hård kamp med tiden men efter en enorm arbetsinsats, dag och natt, stod den nya vagnen färdig inför den första semesterdagen.– Ja, riktigt klar var den förstås inte, avslöjar Kurt, så både material och verktyg stuvades in bland den övriga semesterpackningen. Så medan resten av familjen njöt av ledigheten på olika campingplatser fick jag bygga vagnen färdig.1963 blev Kurt husvagnsbyggare på heltid, och många är de fantastiska skapelser som vuxit fram under hans ledning. Som till exempel tvåvåningsvagnen från 1971, som väckte stor uppståndelse på ”Ohoj-utställningen” i Stockholm. Eller Diamant-modellen från 1973 som hade ett tvättrum som sträckte sig över hela bakgaveln, och därmed var trettio år före sin tid. I Kabe-koncernen ingår också grossistföretaget Kama Fritid, som bland annat är generalagent för Isabella förtält. Och det har man varit i närmare 40 år, utan att ett enda papper skrivits. Ett handslag ska väl räcka, tyckte de båda entreprenörerna Blomqvist och Odgaard!Efter att ha drivit sitt företag i tjugo år, tyckte Kurt att det var tid att introducera Kabe på börsen, och då på den så kallade OTC-listan.Intresset var enormt, och totalt anmälde 90 000 människor sitt intresse. Av de anställda på Kabe var det inte mindre än 70 procent som tecknade sig för att bli delägare i sin egen arbetsplats.Och ytterligare tio år senare var det dags för generationsväxling.– Redan tidigare hade jag sagt att jag skulle dra mig tillbaka när bokslutet åter visade positiva tal, säger Kurt. Och nu kände jag att det var dags. Dessutom skulle jag ju i februari 1995 fylla 70 år.Svärsonen Alf Ekström kunde den 1 juli 1995 tillträda posten som vd för Kabe-koncernen, medan Kurt kunde koncentrera sig på arbetet som styrelseordförande. Men som den innovatör Kurt alltid varit, inredde han ett eget ritkontor ”för att kunna skissa på nya projekt”.Tio år senare, och åttio år fyllda, har Kurt snart avverkat sitt femtionde år inom husvagnsbranschen. Under det halvseklet har han fått uppleva hur husvagnen utvecklats från 50-talets enkla rullande masonitkojor till dagens flyttbara lyxstugor med all komfort, och han har själv på ett sätt som kanske inte någon annan i Sverige bidragit till denna utvecklingNär man möter Kurt är det en avundsvärt vital pensionär man möter, en pensionär som njuter av livet – och av livets goda. Sin post som styrelseordförande för Kabe-koncernen har han nyligen lämnat, men han sitter kvar som ledamot i styrelsen.– Det kan vara dags att skola in lite yngre krafter, konstaterar Kurt skälmskt.För det kan knappast vara önskemålet om mer tid för någon hobby som fått honom att ta det steget:– För mig började husvagnsbyggandet som en hobby och jag har haft förmånen att få arbeta med denna hobby – och dessutom kunnat försörja mig på den – under större delen av mitt yrkesverksamma liv! Läs mer om Kabe härwww.kabe.se