En invändig design som slår merparten av konkurrenternas, det är vad nya Hobby Excelsior har att erbjuda. Och hela modellprogrammet har förbättrats på en rad punkter.
Klicka för större bild Utvändigt är det inte något som skiljer nya Excelsior från de övriga Hobby-modellerna. Men när man stiger in i vagnen möts man av en interiör av sällan skådat slag. Men så är också den nya invändiga designen resultatet av ett samarbete mellan design- och möbelspecialisterna hos Tecnoform i Bologna och Hobbys egen designavdelning under ledning av företagets ägare och ledare Harald Striewski.Redan golvbeläggningen, mönstrad som ett nåtat båtdäck i mörka toner, visar att den här vagnen är något alldeles extra. Men så är också Harald Striewski i grunden skeppsbyggnadsingenjör.
Klicka för större bild Snickerierna är gjorda i varmt päronträ, och alla linjer är mjukt svepande. Detta ger inte bara ett exklusivt intryck, utan bidrar samtidigt till att göra hela interiören öppnare och luftigare. Bords- och bänkskivor har laminat med valnötsrotsdekor, och samma träslag återfinner man i dörrarnas och luckornas handtag. Längs överkanten på samvarodelens ovanskåp finns snyggt inbyggda minispotar, och i fönstren indirekt belysning.Tre olika planlösningar i två karosstorlekar står från början på programmet: 560 UFe med rundsittgrupp i aktern samt dubbelsäng och hygienavdelning längst fram, samt 610 UL och UF som har hygienavdelningen i mitten och rymligt sovrum med långbäddar respektive dubbelsäng i fronten.
Klicka för större bild Och apropå rundsittgrupp, så gör denna verkligen skäl för benämningen. Mjukt rundade former, härlig skinnklädsel (tygklädsel finns som tillval) och ett runt bord gör denna till en skön samvarodel för de två personer – och eventuellt ett par gäster – som de här vagnarna i förstone är avsedda för. Men skulle man någon gång få övernattande gäster, så går rundsittgruppen att bädda ned. Trots den exklusiva inredningen och den höga utrustningsnivån, räknar den svenska Hobby-importören inte med att priserna ska vara avskräckande:– Drygt 225 000 kronor räknar vi med att 560-modellen ska kosta, säger Hobby Fritids vd Mats Svensson. Och 610-modellerna kommer att kosta cirka sju tusen kronor mer.Bland övriga Hobby-nyheter märks att alla vagnar fått en större ståhöjd (195 cm), att dörren försetts med fönster och att 12 V-systemet har blivit kraftigare dimensionerat. För den som så önskar, kan Hobby dessutom, i modellerna till och med 560, erbjuda ett kompakt och strömsnålt luftkonditioneringsaggregat utvecklat av Truma. Läs mer om Hobby härwww.hobbycaravan.se