Eura Mobils fyrhjulsdrivna äventyrsbil Xtura hade svensk premiär på Elmia. En tuff liten bil med stor kapacitet.
Trenden med plåtisar gjorda för äventyr offgrid är stark. Eura Mobils bidrag heter Xtura, byggd på Mercedes Sprinter med 190 hästars motor och Alde-värme. Eura framhåller själva flera faktorer som gör modellen väl lämpad för fricamping. Till exempel är bilen utrustad med solpaneler och litiumbatterier på 330 Ah vilket enligt uppgift ska räcka i 30 dagar. Luftkonditioneringen går att köra via inverter.
– Det är en långdistansbil som är extra tålig i alla väder. Den är testad på Ivecos testbana i extrema förhållanden och ingenting gick sönder! Xtura är dessutom väldigt tyst i körning, säger Josefin Andersson på Autohallen, svensk agent för Eura.
Xtura är byggd på Mercedes specialchassi med integrerad ram från Al-ko. Med markfrigång på 40 centimeter tar den sig fram även i oländig terräng. Garmin world wide navigation följer med och underlättar navigeringen. Xtura finns än så länge i en planlösning, XT 686 EF, med höga enkelsängar och face-to-face-soffa.
En annan nyhet från Eura är bland annat att Integra Line kommer med Mercedes-chassi. Tillgängliga modeller är Integra Line 726 EF GT och Integra Line 726 QF GT. GT står för Gran Turismo.