Husbil är en säker semesterform med låg olycksfrekvens. Om olyckan ändå skulle vara framme är det tryggt att veta att KABE är världsledande på passiv säkerhet för fritidsfordon.
Inom fordonsindustrin pratar man om två typer av säkerhet; aktiv säkerhet och passiv säkerhet. Den aktiva säkerheten handlar om elektroniska system som är inbyggda i grundfordonet för att undvika krockar. Mercedes är pionjärer inom säkerhet med bland annat airbag, ESP, autobroms, färdljusassistans och regnsensor. KABE började bygga husbilar på Mercedes-chassi till årsmodell 2020 och i dag är alla KABE-modeller baserade på Mercedes. Passiv säkerhet är säkerhetssystem som syftar till att reducera risken för personskador om kollisionen inträffar. Här går KABE i bräschen och leder utvecklingen av säkra husbilar.
Tester som gjorts av bland annat Trafikverket och ADAC, Europas största bilägarorganisation, visar att det är avgörande att husbilen designas så att energin vid en kollision fördelas och att passagerarutrymmena hålls intakta. Vid ADAC:s test av en husbil av annat fabrikat kollapsade soffan vid krocken vilket resulterade i att sittdynorna åkte fram och att bältet hamnade runt halsen på passageraren. Även köksmodulen kollapsade, vidare lossnade väggar och tak från sina infästningar.
– Rörelseenergin vid en krock ska i så liten utsträckning som möjligt tas upp av kroppen. På KABE har vi vidtagit en rad åtgärder för att uppnå detta, säger Mikael Blomqvist.
På KABE:s husbilar byggs säkerheten in i konstruktionen redan från början. Designavdelningen har implementerat unika lösningar som säkerställer att en eventuell krock sker på ett kontrollerat sätt.
– Till exempel är bil- och bodelen sammanfogade med en stålkonstruktion. Taket limmas och skruvas ihop med väggarna och väggarna i sin tur är limmade och skruvade med golvet, förklarar Mikael.
Golvet är bultat till chassit med utliggare och väggarna skruvas och limmas fast på en förstärkningsram. Förstärkningsramen är fastbultad med drivhuvud. Resultatet är en mycket stabil husbil vars delar håller ihop och står pall för påfrestningar.
Ytterligare säkerhetshöjande lösningar är stålramar som förankrar soffa, vattentank, bodelsbatteri och kylskåp.
– Den förstärkta metallramen i soffan förhindrar att den kollapsar vid en eventuell kollision, den håller även vattentanken på plats. Dinettsoffan har dessutom en konstruktion som förhindrar att sittdynan glider vid en krock och att passageraren får bältet runt halsen, säger Mikael.
En annan viktig detalj är att bordet hos KABE:s husbilar kan fällas framåt till en vertikal position. Det minimerar risken att skadas av bordsskivans kanter.
– Fäll alltid ner bordet vid färd när någon sitter bältad i bakstolarna, det är en enkel åtgärd som kan få stor betydelse, uppmanar Mikael Blomqvist.
I januari 2023 utförde Kabe ett krocksäkerhetstest av passagerarsoffan på en Kabe Novum. Testet utfördes med full vattentank på 90 kilo och två testdockor på 80 kilo vardera. Testet spelades in med fem höghastighetskameror som visade att soffkonstruktionen tål belastningen och att testdockorna hålls tillbaka. Metallstommen blir lätt böjd och den bärande träkonstruktionen står emot kraften så att testdockorna inte dyker ner under bältena. Den fyllda vattentanken stannar på sin plats.
– Byggs på Mercedes med avancerad aktiv säkerhet.
– Bil- och bodelen sammanfogas med en stålkonstruktion.
– Byggs efter sandwich-principen för att maximera vridstyvheten.
– A-stolpen görs i en helgjuten solid konstruktion.
– Dinettsoffan har konstruktion som hindrar att dynan glider vid krock.
– Förstärkt metallram som förhindrar att soffan kollapsar.
– Vattentank, bodelsbatteri och kylskåp hålls fast av metallramar.
– Fällbart bord.
KABE grundades av Kurt Blomqvist år 1957. Företaget ligger i Tenhult och är en marknadsledande tillverkare av husvagnar och husbilar. KABE:s fordon är välkända för goda året-runt-egenskaper, innovativa tekniska lösningar och modern design. KABE-koncernens omsättning år 2023 uppgick till drygt 4 miljarder kronor.