Finnlines nya Superstar-fartyg gjorde sin jungfrutur den 15 september på rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal. CampingSverige klev ombord på Finnsirus och upptäckte ett högklassigt fartyg som imponerar på alla sätt.
Finnlines har de senaste åren gjort en storsatsning på passagerartrafik och sätter nu in två nya ropax-fartyg, en benämning på båtar som tar både frakt och passagerare. Finnsirus och Finncanopus är en del av ett investeringsprogram på totalt 500 miljoner euro.
– Hybridfartygen är de största i vår flotta hittills och utrustade med toppmodern teknik, till exempel kraftfulla batteribanker och landströmsanslutning för att kunna ha nollutsläpp när de ligger i hamn, berättar Marco Palmu, Head of Passenger Services på Finnlines.
Finnsirius har plats för 1100 passagerare, dubbelt så många som på linjens befintliga fartyg. Lastkapaciteten har ökat med nästan 24 procent jämfört med fartygen i Star-klassen, till 5 200 lastmeter.
CampingSverige är inbjudna till Finnsirius premiärtur som avgår från Kapellskär på kvällen den 14 september. Det första som slår oss är att fartyget är rakt igenom välplanerat och estetiskt tilltalande. Smakfull inredning, gedigna material och sobra färger ger en ombonad känsla. Varje avdelning har en egen stil och ofta skapas små rum i rummet, vilket ger en mysig stämning och möjlighet till avskildhet. Kristiina Uppala, Head of Customer Service, är ansvarig för servicekonceptet på Superstar-fartygen och tillbringade 18 månader på det kinesiska skeppsvarvet som byggde Finnsirius.
– Tillsammans med byrån Dsign Vertti Kivi har vi formgivit fartyget för att skapa en trivsam upplevelse. Resan ska inte bara vara en transportsträcka, säger Kristiina.
Fartyget har panoramafönster i stort sett överallt vilket ger en fantastisk utsikt och en närhet till havet. Det förgyller inte minst besöken i spaavdelningen. Det finns tre jacuzzis inomhus och en utomhus samt traditionell finsk bastu och en ångbastu. I anslutning finns även gym, virtuell yogastudio och baren Höyre. Kvällens middag intas på Mickes Wine & Dine, en av inte mindre än sju restauranger och barer på båten. Mickes är en à la carte-restaurang som serverar säsongsbetonade menyer. Kvällen avslutas i Stellar Lounge där vi provar en av fartygets 22 signaturdrinkar, alla framtagna av den prisade svenska bartendern Josephine Sondlo.
Vår övernattning sker i en standardhytt. Kompakt, men fullt tillräcklig och trevligt inredd i en stil som påminner en hel del om en modern husvagn eller husbil. Plus för små detaljer som krokar för kläder och handdukar samt lättåtkomliga eluttag. Vill man unna sig större komfort finns ett antal hyttkategorier att välja bland, där lyxsviten på 46 kvm imponerar med egen bastu och badkar med havsutsikt. Det finns särskilda hytter där husdjur är välkomna och i närheten kan man rasta sin hund. På däck 12 finns en inhägnad rastgård där hundarna kan släppas lösa, även bistron har ett område för husdjur. Frukosten serveras i Cargo Buffet medan fartyget ligger förtöjt i Nådendal. Vi besöker sedan taxfree-butiken som säljer drycker, godis, parfymer, kläder och smycken. För barn och ungdomar finns en hel del att upptäcka, bland annat lekrum och spelhörnor.
En nyhet är att även fotpassagerare utan eget fordon kan åka rutten mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal. Det går kollektivtrafik till och från terminalerna. Finnsirius kommer varje dag att avgå på kvällen från Kapellskär, och Finnswan, som har trafikerat rutten i flera år, på morgonen.
– Vi erbjuder den snabbaste resan mellan Sverige och södra Finland, och bekväm pendling till och från Åland, säger Marco Palmu.
Resan till åländska Långnäs tar tre och en halv timme och därifrån är det sedan fem timmar finska Nådendal på. Varje morgon vänder Finnsirius sedan åter från Nådendal mot Långnäs och Kapellskär. Systerfartyget Finncanopus sätts i drift i mitten på februari 2024.
Fartygstyp: Ro-pax
Isklass: 1A Super
Total längd: 235,6 m
Största bredd: 33,3 m
Dödvikt (DWT – maximal lastförmåga): 11 980
Lastmeter: 5 200
Optimal hastighet: 16,3 / 21,0 knop
Motoreffekt: 4 x 7 200 kW
Flagga: Finland
Maximalt antal passagerare: 1 100
Antal passagerarhytter: 323
Rutt: Sverige-Finland (Kapellskär-Långnäs-Nådendal)