Korrekt kultryck vid körning med tältvagn

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

När man har packat tältvagnen efter alla konstens regler är det dags att läsa av kultrycket.

Kultrycket är det tryck bilen får från tältvagnen på draget

Kultrycket är det tryck bilen får från tältvagnen på draget Så kollar man Kultrycket är det tryck bilen får från tältvagnen på draget – själva kulan. Om tältvagnen trycker med 50 – 100 kg på kulan vid tillkopplingen, har man en bra utgångspunkt. Utifrån detta kan man justera trycket lite uppåt eller nedåt beroende på hur det konkreta ekipaget rör sig. Det är en erfarenhetssak.

För lågt kultryck vid tillkopplingen ge farliga köregenskaper

För lågt kultryck vid tillkopplingen ge farliga köregenskaper För lågt kultryck Omvänt kan ett för lågt kultryck vid tillkopplingen ge farliga köregenskaper då kultrycket avtar under körning, på grund av vindmotståndet. Ett lågt eller ett negativt kultryck under körning gör tältvagnen farligt ostabil. Kom också ihåg att alltid kontrollera däcktrycket för säker körning. Läs mer om semester i tältvagn här

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket