I Sverige finns det idag cirka 4,5 miljoner användare på Facebook. Det sociala nätverket har utvecklats i rasande takt och för många blivit ett naturligt verktyg för att skapa kontakter och utbyta erfarenheter. Den snabba kommunikationen kanalen erbjuder gör Facebook till en viktig länk även mellan företag och deras kunder. Inte minst i campingvärlden.
Lars Rasmussen, ordförande för Caravan Club of Sweden Med allt tätare mellanrum poppar nya sidor och grupper upp på Facebook, initierade av olika aktörer och intressenter inom campingvärlden. ”Mer semester åt alla” och CampingSverige.se är exempel på sidor som campingentusiaster kan ”gilla” på Facebook och därmed få löpande information från. Hos den ideella föreningen Caravan Club of Sweden startade man upp sin Facebook-sida för cirka två år sedan. Föreningen är ideell och vänder sig till alla som är intresserade av campinglivet. Lars Rasmussen är ordförande för Caravan Club of Sweden och själv en flitig Facebook-användare. På frågan om vad det är som är så bra med Facebook svarar han såhär: – Att det är snabbt och enkelt, svarar han. Snabbt för företag att få ut information om aktuella händelser och enkelt för mig som användare att ta del av information, utan att behöva söka på olika hemsidor. När man gillar en sida är sedan känslan av att man tillhör en grupp viktig, att det är ett forum för likasinnade, tillägger Lars Rasmussen.
Sedan starten i december 2010 har Polarvagnen fått över 3200 fans på sin Facebook sida Bland husvagns- och husbilstillverkarna i Sverige var Polarvagnen en av de första att skapa en egen Facebook-sida, eller Facebook fanpage som det egentligen kallas. Sedan starten i december 2010 har Polarvagnen fått över 3200 fans på sin sida. Bland dessa finns såväl veteraner inom camping som haft Polarvagnar i flera år, som de som är nyfikna på varumärket och vill veta mera. På Polarvagnen blir man glad för varje ny vän man får. – På Polarvagnens Facebook-sida vill vi samla en bred skara människor, säger Viggo Engström, marknadsstrateg på SoliferPolar och en av Facebook-sidans administratörer. På så sätt uppnår vi ett brett och dynamiskt innehåll eftersom alla är medskapare till det som visas på sidan. Dessutom leder det till ännu bättre dialog, fortsätter Viggo.
Polarvagnen badge till Facebook Och det är nog just dialogen på sidorna som företag och organisationer för med sina fans, och som fansen för mellan varandra, som är mest betydelsefull. Den som ställer en fråga på Polarvagnens fanpage kan enligt Viggo Engström alltid förvänta sig ett svar, oavsett om det är Polarvagnen eller någon av Polarvännerna som hinner svara först. Ett stort mått på engagemang är när dedikerade fans startar egna sidor och grupper på Facebook kring sina favoritvarumärken. Tero Tikkanen, ägare till sin fjärde Polarvagn och sedan tre år tillbaka ordförande i Västerbottens Polarklubb, startade 2009 Facebook-gruppen ”Vi som har en POLAR husvagn!!”. Han ville hitta ett enkelt sätt att komma i kontakt med andra Polarägare för att utbyta erfarenheter, oavsett om det gäller meckartips eller förslag på bra resmål. Tero lyckades mer än väl och kan nu stoltsera med en grupp där aktiviteten ständigt är hög. Läs mer på FacebookPolarvagnen på Facebook. Läs också www.polarvagnen.seCaravan Club of Sweden på Facebook. Läs också www.caravanclub.seVi som har en Polar Husvagn